Jak usmażyć idealny stek wołowy - wskazówki i porady

Autor 18.8.14 , , , , , , ,

Wiele osób nie przyrządza wołowiny w obawie, że wyjdzie niesmaczna, a tania w końcu nie jest.
Sama wielu legend się nasłuchałam o tym, co można zrobić z wołowiną, a czego kategorycznie się zabrania.
Wiele z nich było całkowicie sprzecznych z tym, co sama zaobserwowałam.
Wiele steków usmażyłam w życiu i w moim odczuciu wołowina jest najprostszym i najszybszym do przygotowania mięsem.
Oczywiście, są zasady przygotowywania tego typu mięsa, które dla mnie są wręcz nienaruszalne, stosuję się do nich zawsze.
I nigdy nie zdarzyło mi się, żeby ze stekami było coś nie tak.
Ja osobiście lubię wołowinę dość krwistą, najlepiej rare lub medium rare.
Średnio czy mocno wysmażona za bardzo mi nie smakuje, dużo traci ze swojej soczystości.
TUTAJ ściągawka w kwestii stopni wysmażenia.

Jak usmażyć idealne steki?
Najważniejsze jest mięso.
Najsmaczniejsze steki wychodzą z polędwicy, ale jest to koszt 70-100 zł za kilogram, a na dwa steki potrzebujemy ok. 300 g mięsa.
W wersji ekonomicznej można kupić rostbef lub antrykot, odpowiednio 45-60 i 35-45 zł za kilogram.
Ja zazwyczaj kupuję rostbef, a polędwicę przyrządzam od wielkiego dzwonu.
Często widuję w sklepach paczkowane "Steki minutki z udźca".
Udziec wołowy się na steki nie nadaje. Krwisty wychodzi gumiasty, a wysmażony suchy jak podeszwa.
Udziec to mięso do długiej obróbki, a steki smaży się w mgnieniu oka.




Zasady smażenia steków:
1. Jak wyżej - mięso. 
Lepiej kupić droższe, niż udziec za 25 zł/kg i wyrzucić je do kosza, bo wyszło niejadalne.
2. Przygotowanie.
Mięso warto wyjąć z lodówki na godzinę przed smażeniem.
Myjemy je, dokładnie suszymy na papierowych ręcznikach i odstawiamy, by nagrzało się do temperatury pokojowej.
3. Doprawianie.
Stek wołowy nie potrzebuje marynat, przypraw i wymyślnej oprawy, to jest mięso smaczne samo w sobie i doprawia się je w stopniu minimalnym.
4. Patelnia.
Nieraz spotkałam się z opinią, że teflonowa patelnia się do smażenia steków nie nadaje.
Osobiście testowałam do steków różne rodzaje patelni - ceramiczną, stalową, 30letnią żeliwną i właśnie teflonową i różnicy za bardzo nie ma, więc mit ten obalam.
5. Solenie mięsa.
Najlepiej posolić już gotowe steki na talerzu, by mięso zachowało jędrność.
6. Dodatki.
Mnie do steków najlepiej pasują ziemniaki. Tłuczone, tradycyjne z wody lub frytki.
Jeżeli chodzi o warzywa, to też preferuję te na ciepło - zasmażane buraczki, gotowane marchewki, mieszankę warzyw z masłem.
7. Pieprz.
Pieprzem posypuję tylko jedną stronę mięsa, tę już usmażoną w czasie, gdy smaży się druga.
Przy uprzednim natarciu mięsa pieprzem pieprz spaliłby się na patelni i efekty nie byłyby zbyt smaczne.





Smażenie w praktyce:
Najpierw rozgrzewamy patelnię. Mocno.
Nadstawiając dłoń ok. 5 cm nad patelnią musimy czuć żar.
Potem rozgrzewamy tłuszcz, najlepiej masło klarowane (nie ufam sklepowym masłom klarowanym, najlepiej masło własnoręcznie sklarować) lub olej rzepakowy, bo mają najwyższą temperaturę dymienia. Spalone zwykłe masło lub oliwa nie są zbyt apetyczne.
Tłuszcz ma się niemal palić na patelni, zanim wrzucimy tam mięso.
Mięso smażymy na dużym ogniu i krótko - najwyżej minutę po każdej stronie na każdy centymetr grubości steków. Przykładowo steki o grubości 2 cm smażymy po 2 minuty z każdej strony.
W ten sposób uzyskamy steki medium/medium rare (półkrwiste/średnio wysmażone).
Kiedy chcemy mieć dobrze wysmażony stek, smażymy go dłużej, ale na mniejszym ogniu, lub po usmażeniu na patelni dodatkowo dopiekamy w piekarniku.
Mięsa nie nakłuwamy ani nie nacinamy przed konsumpcją. Każdy wyciek soków sprawia, że mięso traci na smaku.
Nie konsumujemy od razu po usmażeniu. Mięso na talerzu zawijamy w folię aluminiową i odstawiamy na dwukrotny czas smażenia (jeżeli smażymy przez 2 minuty z każdej strony, łącznie 4 minuty, odstawiamy mięso na 8-9 minut).
Woda wewnątrz mięsa musi przestać wrzeć, kiedy natniemy świeżo usmażony stek, wszystkie soki gwałtownie z niego wypłyną i będzie niesmaczny.

Z czym podajemy stek?
Na talerzu warto posypać stek odrobiną soli i dodać trochę masła. Można użyć masła ziołowego. Inne dodatki są zbędne, bo niepotrzebnie zabiją naturalny smak wołowiny.

PODOBNE POSTY

11 komentarze

  1. Przydatne ale ja wolę dobrze wysmażone mięso. Jak w środku jest krwiste to nie zjem. Trochę to dziwne bo za tatarem przepadam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja właśnie wysmażonego nie lubię, jest dla mnie bez smaku i ma konsystencję podeszwy :D

      Usuń
  2. Steki uwielbiam, ale nie krwiste ;)) raczej średnio wysmażone ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Średnio wysmażone jeszcze mogą być, ale mocno wysmażone są dla mnie niejadalne.

      Usuń
  3. Zaśliniłam się. Nigdy nie robiłam steków w domu, zawsze jadałam w restauracjach. Chyba czas to zmienić ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo proste do przygotowania, szybkie, a jakie efektowne :)

      Usuń
  4. Mocno wysmażony stek, w ogóle brzmi dla mnie jak oksymoron... Rare i tylko rare. A solę dopiero na grillu, bo sól zbyt mocno wpływa na strukturę włókien i wyciąga całą soczystość mięcha.

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja uwielbiam steki i też preferuję przyprawione jedynie solą, pieprzem, z dodatkiem masła. Bardzo dobre steki jadam w Road, bardzo lubię również burgery ze stekami. Na przystawkę obowiązkowo krążki cebulowe, a do steków frytk!

    OdpowiedzUsuń
  6. Wygląda naprawdę świetnie. Jako że steki zwykle są krwiste, boję się je sama przyrządzać ze względu na bojaźń przed surowym mięsem |:-)
    Najlepszy stek w życiu jadłam chyba w Road, we Wrocławiu :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Być może niedostatecznie szukałem na Twoim blogu, ale rozglądam się za ciekawymi przepisami na kawę, przykładowo kawę mrożoną. Czy posiadasz takie przepisy? Od niedawna zacząłem czytać o paleniu kawy (zobacz więcej) oraz o jej gatunkach. Chciałbym poszerzyć to także o umiejętności praktyczne. :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Uwielbiam steki! T najcudowniejsze jedzenie na świecie :) Ale sama boję się ich przyrządzać, szczęście mam sprawdzoną restaurację we wrocławiu gdzie road menu , gdzie wszystkie pozycje w pełni mi odpowiadają. Jak nie mam ochoty na steka to wędruję w stronę burgera lub jakiejś świeżej sałatki. Istne niebo :)

    OdpowiedzUsuń

Nie zamierzam tolerować złośliwości i chamstwa,
takie komentarze będą usuwane.
Proszę o wykazanie się kulturą osobistą, dziękuję.